Teorie literatury
01.09.2008 00:00
TEORIE LITERATURY
LITERATURA = písemnictví :
- odborná / např.historická /
- umělecká / např.román /
- jednací / např.protokol, žádost /
Literatura má funkci :
- informativní / přináší informace /
- formativní / utváří osobnost, rozvíjí vnímání a myšlení /
- estetickou / vyvolává pocit krásna, zážitek z díla /
- zábavnou / dává možnost uvolnit se, pobavit /
Věda o literatuře má 3 složky :
- literární teorii / formy, prostředky atd. /
- liter.historii / vývoj národních literatur, tvorba spisovatelů /
- liter.kritiku / hodnocení, rozbory děl /
Literární druhy a žánry
1. lyrika – zachycuje pocity, nálady a úvahy autora / lyrického subjektu / :
- milostná,intimní
- přírodní
- společenská
- reflexivní / úvahová /
Patří sem např. píseň – lidová nebo umělá /pracovní, milostná, vojenská.../, elegie /žalozpěv/, óda, hymnus /oslavná báseň chválící bohy, přátelství, lásku, přírodu /, satira /kritické hodnocení události, osoby/, epigram /drobná satirická báseň s pointou- překvapivým závěrem/, pásmo neboli polytematická báseň /volné řazení veršů na základě myšlenkové asociace/, sonet/báseň o čtyřech slokách, dvě jsou čtyřveršové a dvě tříveršové/...
2. epika – je založena na dějovosti :
a/ malá – např. bajka – příběh založený na alegorii, většinou zvířata vystupují jako lidé, má didaktický / výchovný / charakter / vyplývá z ní ponaučení /
b/ střední – báje / mýtus / - pokus primitivní společnosti o výklad světa, hrdiny jsou hlavně bohové. Soustava mýtů / mytologie / byla základem náboženských soustav starých národů /Řeků, Římanů /
- pověst – čerpá z minulosti národa, z činů histor.hrdinů, váže se k určitému místu, spojuje histor.jádro s fantazií
- pohádka – příběh časově a místně neurčený, končí vítězstvím dobra :
- lidová – kouzelná /neznáme autora, vystupují nadpřirozené postavy /
- umělá - autora známe / Drda, Lada, Čapek /
- moderní – vztahuje se k autorově současnosti, obvykle se nevyskytují nadpřirozené postavy / Wolker, Macourek /
- povídka – jádrem je určitá událost, určená místně i časově, více osob i dějových linií
- arabeska – povídka s bohatou fantazií a smyslem pro ironii
- romaneto – na počátku je záhada, která je na konci rozumově až vědecky odhalena
- novela –tematicky uzavřenější povídka středního rozsahu, soustředěná na jednu událost, epizodu ze života
c / velká – epos – vypravuje ve verších řadu událostí, vystupuje mnoho postav. Podle tematu rozlišujeme epos hrdinský, historický, rytířský, náboženský
- legenda – vyprávění o životě a skutcích světců, dějí se zázraky
- román – velká epická skladba světského obsahu psaná lidovým jazykem /odtud název – lingua romana-román /. Druhy : rytířský, dobrodružný, historický, milostný, společenský, psychologický, utopický, naturalistický, detektivní, horor, fantasy, science-fiction...
3. lyricko-epické žánry – děj s lyrickými vložkami :
- balada – veršovaná skladba s pochmurným dějem a tragickým koncem řeší konflikt člověka s přírodou, společností,nadpřirozenými silami. Balada je klasická / Erben / a sociální / Bezruč, Neruda, Wolker /
- romance – opak balady, veselá, humorná, konflikt smírný
- poema / básnická povídka / - zachycuje událost ze života jedince, nikoli společnosti
4. drama – hra určená pro jeviště, monology a dialogy. Dělí se na :
- tragédii – vznikla v antice, hra s vážným obsahem, v níž se hrdina dostává do konfliktu se silami mocnějšími, než je on sám, a v zápase podlehne
- komedii / veselohra / - ukazuje směšné stránky života, dospívá ke šťastnému rozuzlení. Komično je v postavě nebo situaci
- činohru / drama v užším slova smyslu / - novodobý útvar o současných společenských problémech, psychologické prokreslení postav
- melodram – dramatická báseň doprovázená hudbou
- muzikál – řetěz scénických obrazů spojených hudbou, zpěvem, často i tancem
5. věcná literatura – útvary publicistiky, odborné literatury s uměleckými prvky :
- reportáž- informace o nové události, zajímavém místě, hodnocení
- románová biografie – umělecký životopis
- cestopis – umělecky zpracované informace z cest
- fejeton / podčárník / - menší public.útvar úvahového charakteru ve spodní části novin. Zaměřuje se na aktuální problémy společnosti, politiky, kultury...Je psán s ironickým nadhledem, neskrývá autorův názor a osobní přístup. Zakladatelem je J.Neruda
- literatura faktu – zpracovává historické i soudobé události, vychází ze skutečnosti, nepostrádá dramatičnost a napětí / např. Miroslav Ivanov /
- kronika -záznamy o histor.událostech nebo běžném životě/např. v obci/ chronologicky za sebou
Jazyk literárního díla
a/ Zvukové prostředky
- EUFONIE / libozvučnost / - esteticky působivé uspořádání hlásek.
např. Pak soumrak všechny krásy kraje
Na noc zakryje
A na pokraji háje potok
hraje árie / J.Suchý /
Nahromadění hlásek a, a, u, ú dodá veršům teskné ladění, ale povznášející.
- KAKOFONIE / nelibozvuk / - opak eufonie
např. Krmí krky krví horských kondorů... / V.Nezval /
- ONOMATOPOIE / zvukomalebnost / - zvukové vystižení zobrazovaného jevu
např. A na topole podle skal
zelený mužík zatleskal. / K.J.Erben /
- TAUTOLOGIE – opakování toho, co již bylo řečeno, jinými slovy / synonymy /
např. Nevesely truchlivy jsou ty kraje vodní,
v poloutmě a polousvětle plyne tu den po dni. / K.J.Erben /
- PLEONASMUS – zbytečné hromadění slov, např. Dívala se, koukala, rozhlížela...,
nebo vysvětlování toho, co není třeba vysvětlovat, např. Slyšet ušima, stará babizna...
- ALITERACE – opakování stejných hlásek na začátku sousedních slov nebo veršů,
např. Plyne peníz po penízku...
- PARONOMÁZIE – užití slov odvozených od téhož základu
např. Přísný pštros nepřísné pštrosí autority přednášel pře časem mladým pštrosáčatům.../ J.Thurber /
- APOSTROFA – oslovení nepřítomné osoby nebo věci
např. Tebe bych, národe, tebe bych nepřežil. / J.Neruda /
Pravidelným opakováním některého slova vznikají zvukové prostředky zvané figury :
- EPIZEUXIS – opakování slova ve větě těsně po sobě
např. Okolo lesa pole lán,
hoj jede, jede z lesa pán.../ K.J.Erben /
- ANAFORA – opakování slov na začátku veršů nebo vět
např. ...slyšte, všichni lidé slovanští,
slyšte Slovo, od Boha přišlo... / Proglas /
- EPIFORA – opakování slov na konci veršů nebo vět
např. Jaký je to divný kraj,
milý bože, divný kraj! / F.L.Čelakovský /
- EPANASTROFA – opakování slov na konci jednoho a začátku druhého verše
např. ...a nazván Volžanín, po vychování
po vychování u matky Volhy.../ F.L.Čelakovský /
- POLYSYNDETON – hromadění spojek
např. A nepůjde. A zrovna ne. A na truc.
b/ Obrazná pojmenování – TROPY
- METAFORA – zástupné, přenesené pojmenování na základě vnější podobnosti
např.V mrazivé chýši tam ptáčata zbyla... / P.Bezruč / - sirotci
Mezi náma to zajiskřilo...než napočítals do pěti, tak zase vypli proud. /H.Šikolová / - citový vztah skončil
Druhem metafory je PERSONIFIKACE – lidské vlastnosti se přisuzují věcem, rostlinám..., např. Řeka zpívá, den usíná...
- PŘIROVNÁNÍ – se spojkou jak, jako – srovnává 2 jevy, uvádí znak, na jehož základě
došlo k podobnosti – např....v tváři bílý jak jeho košile..., jako by z pekel puštěn...
/ W.Shakespeare /
- METONYMIE – přenesené pojmenování na základě vnitřní, významové souvislosti
např. A proto odpouští má láska mému koni
na cestě od tebe tu jeho loudavost. /W.Shakespeare / - láska = já
Jestliže podobnost vychází ze vztahu mezi celkem a jeho částí, vzniká SYNEKDOCHA – např. V chýši sáh na sáh jsou si srdce ještě blíž. / Bašó /
Srdce = osoby
- EPITETON / básnický přívlastek / - přívlastek hodnotící, který nás v souvislosti s poj-
menováním překvapuje / něžná záře / nebo zdůrazňuje znak, který je ve slově již obsažen / šedý vlk /, ve starší literatuře jsou ustálené básnické přívlastky / lstivý Odysseus, jasný sokol.../
- OXYMORÓN – zdánlivě nelogické spojení
např. V tobě mé lásky jako v hrobě žijí.../ W.Shakespeare /, Svítání na západě / O.Bře-
zina /
- HYPERBOLA / nadsázka / -neobvyklé zvětšení situace nebo jevu
např. Tisíc a jedna noc
- EUFEMISMUS - zjemnění výrazů, které pro nás představují nepříjemné představy
např. Odešel do věčných lovišť, skončila jeho životní pouť = zemřel
- DYSFEMISMUS – opak eufemismu, směřuje k zápornému hodnocení
např. ...a vládu ve zchromlých pařátech panovníků.../ W.Shakespeare /
- PERIFRÁZE – pomocí typických znaků vystižený jev
např. Dřěvo sě listem odievá / staročeská píseň / - přichází jaro
- IRONIE A SARKASMUS – prostředky, v nichž je užito slov v opačném významu, než v jakém se jich užívá obvykle
např. No ty jsi ale krasavec! Tak to se ti opravdu podařilo.
Verš
Nauka o využití zvukových prostředků ve verši se nazývá prozódie
Rým = zvuková shoda slov na konci veršů
Rytmus = záměrné uspořádání zvukových prostředků / střídání přízvučných a nepřízvučných slabik /. Schéma rytmu = metrum
K určení rytmu slouží stopy. Ty se skládají z těžkých dob / slabiky, které mají přízvuk/ a z lehkých dob / slabiky nepřízvučné /
Máme 5 druhů veršů / 5 typů stop / :
1. SYLABOTONICKÝ – má pravidelný počet stop a přízvuků, nejběžnější jsou 4 stopy :
a / trochej – střídá se přízvučná s nepřízvučnou
b / jamb – střídá se nepřízvučná s přízvučnou
c / daktyl – jedna přízvučná a dvě nepřízvučné
d / daktylotrochej – střídání daktylu a trocheje
2. ČASOMĚRNÝ – založen na střídání dlouhých a krátkých slabik, je příznačný pro antickou literaturu. Nejznámější časom.verš je hexametr. V době národ.obrození byla časomíra využita i v českém básnictví – např. J.Kollár – Slávy dcera
3. SYLABICKÝ – pravidelný počet slabik ve verši. Příznačný pro polštinu a románské jazyky
4. TÓNICKÝ – pravidelný počet přízvuků ve verši. Vyskytuje se v ruštině
5. VOLNÝ – nepravidelný počet přízvuků i slabik, délka verše různá, potlačena interpunkce, chybí rým.
Rým
Rýmové schéma :
- rým sdružený – aabb –rýmuje se 1.verš s 2. a 3.se 4.
- střídavý – abab – rýmují se 1.a 3.verš, 2. a 4. verš
- obkročný – abba – rýmují se 1. a 4. verš, 2. se 3.
- postupný – abcabc – 1. se 4., 2. s 5., 3. s 6.
- přerývaný - abcb – rýmuje se pouze 2. se 4.
Formy řeči
- PŘÍMÁ – „Tady ředitel,“ zaskřehotalo sluchátko.
- NEVLASTNÍ PŘÍMÁ – Tady ředitel, zaskřehotalo sluchátko.
- NEPŘÍMÁ – Sluchátko zaskřehotalo, že je u aparátu ředitel.
- POLOPŘÍMÁ – Ředitel si ho zavolal, jestli prý neviděl školníka. Ne, neviděl.
———
Zpět